Skip to main content

Wat mag er niet ontbreken op je homepagina als je meer interactie met je bezoekers wilt?

Musthaves Homepagine

Stel: je winkel staat in een drukke straat.
Mensen lopen langs, kijken even, en lopen door. Jammer, toch?

Je homepage werkt hetzelfde. In een paar seconden beslist iemand: “Blijf ik… of klik ik weg?”

Ik help dagelijks ondernemers hiermee. In deze blog neem ik je mee in wat er echt op je homepagina moet en waarom. 


Wat moet een homepagina voor je doen?

Eigenlijk zijn dat 3 eenvoudige taken.

  1. Zeggen wat je doet (voor wie is deze website bedoelt, wat is het resultaat dat je oplevert).

  2. De weg wijzen (waar kan ik klikken of iets aanvragen?).

  3. Twijfel wegnemen (kan ik dit bedrijf vertrouwen?).

Met die bril kijken we naar de must-haves.

 

7 musthaves voor je homepagina

  • Een duidelijke call to action

    Bezoekers willen best iets doen, maar je moet het ze makkelijk maken. Ze willen graag weten wat ze moeten doen. Beschrijf dit ook. Maar let op! Gebruik maar 1 call to action, want te veel knoppen geeft vaak keuzestress.

    "Plan een adviesgesprek", "Vraag een offerte", "Schrijf je in voor de nieuwsbrief"
  • Kort en simpel formulier

    Hoe minder velden, hoe meer inzendingen. Men wil geen grote hoeveelheid gegevens delen. Dit kost tijd en bovendien vraagt men zich vaak af waar het allemaal voor nodig is. Hou je formulieren kort. Vraag alleen wat je echt nodig hebt. Naam, email en een korte vraag. 

    "Binnen 1 werkdag reactie", "Geen spam, we delen geen gegevens".
  • Bewijs dat je goed bent

    Jij kan vinden dat je goed en betrouwbaar bent, maar bewijs overtuigt. Plaats echte korte reviews, liefst met naam en foto, logo's van certificeringen of klanten waarvoor je al werkt. Zorg wel dat je vooral goedkeuring van de klant vraagt voor het gebruik. 

    Plaats logo's van certificeringen of reviews
  • Sterke microteksten

    Wanneer je korte sterke zinnen op de juiste plekken plaats, halen deze vaak de twijfels weg bij de bezoeker. Zet bijvoorbeeld bij een formulier wanneer ze een reactie kunnen verwachten: "We nemen binnen 1 werkdag contact met je op"  of bij een offerte- of prijsaanvraag: "Gratis offerte zonder verplichtingen" of "Vaste prijs, geen verrassingen achteraf". Zo is er voor elke actie wel een sterke microtekst te bedenken.

    "Gratis en zonder verplichtingen", "We nemen binnen 1 werkdag contact met je op"
  • Duidelijke navigatie

    Deze musthave is niet voor iedereen, maar wanneer je veel diensten, producten of informatie op de website hebt staan, wil je dat je bezoeker snel vindt wat hij of zij zoekt. Wanneer een bezoeker snel iets kan vinden, dan geeft dat vertrouwen. Ze blijven dan ook langer op de website. Kijk ook even naar je hoofdmenu, beperk dit tot 5-6 items en gebruik eenvoudige taal en geen vakjargon. Bij veel informatie is het hebben van een goede zoekfunctie ook een musthave.

    Vooral wanneer je veel informatie of producten hebt
  • Direct contact

    Niet iedereen wil een formulier invullen. Sommige vinden direct contact prettiger. En een mogelijkheid om snel een vraag te stellen, verlaagt de drempel. Plaats onderaan bij contact of bovenin de header een mogelijkheid voor chat, whatsapp of een terugbelknop. 

    "Reactie binnen 48 uur, maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur"
  • Een korte veelgestelde vragen

    Bezoekers hebben altijd twijfels. Door een kort veelgestelde vragen blok op je pagina te zetten, kan je al direct een aantal twijfels weghalen. Zet drie tot vijf veelgestelde vragen onderaan de homepagina, net boven je footer, waar contact gegevens staan. Ze hoeven dan niet te zoeken en dat vergroot de kans op interactie. 

    "wat is de richtprijs?", "Hoe snel kunnen jullie starten?", "Voor wie is dit geschikt?"