Weerstand, een bad en een sok. Wat heeft dat met elkaar te maken?
Van weerstand naar inzicht
Vroeg of laat krijgt iedereen wel te maken met weerstand. In vergaderingen, tijdens verandertrajecten, of gewoon op de werkvloer: iemand zegt “nee” of draait zich letterlijk of figuurlijk van je af. Elke keer als ik daarmee te maken krijg, zie ik het weer voor me: een bad met een sok erin.
Waarom? Dat heeft te maken met een handig hulpmiddel om weerstand beter te begrijpen: BADSOC. (Ja, met een C.)
Wat is het verschil tussen imago, reputatie en legitimatie?
Legitimatie, reputatie en imago
drie begrippen die vaak door elkaar worden gehaald
Als communicatieadviseur merk ik dat er in gesprekken regelmatig verwarring ontstaat over de begrippen legitimatie, reputatie en imago. En dat is niet zo gek: ze hebben allemaal te maken met hoe anderen naar je organisatie kijken. Maar er zit wel degelijk verschil tussen. Dat verschil begrijpen, helpt je om bewuster te sturen op hoe je overkomt én hoe je wordt vertrouwd. Hieronder leg ik de begrippen uit.
In mijn werk zie ik vaak hoe belangrijk het is dat mensen een goed gevoel hebben bij een organisatie. Wat ze ervan vinden – bewust of onbewust – wordt beïnvloed door wat ze meemaken, horen en voelen. Toch hoor ik vaak: “Reputatie? Dat komt later wel.” Maar juist nu, in een tijd waarin er veel speelt in de samenleving, bestuurders onder druk staan en alles zichtbaar is voor het publiek, is het belangrijk om daar actief mee bezig te zijn.